Luonnos 3

Lapsen, nuoren ja perheen terveyden ja hyvinvoinnin edistäminen

Kaikkiin tutkinnon osiin:

Ammattieettisyys ja toimintaa ohjaavan lainsäädännön, määräysten, suositusten ja ohjeiden noudattaminen

Opiskelija

  • toimii ammattieettisten periaatteiden mukaan
  • noudattaa voimassa olevaa lainsäädäntöä, määräyksiä, suosituksia ja ohjeita
  • noudattaa salassapito-, vaitiolo-, tietosuoja- ja tietoturvallisuusohjeita
  • huomioi työssään asiakasturvallisuuden
  • toimii laatusuositusten ja omavalvontamääräysten mukaisesti
  • toimii ergonomisesti
  • huolehtii työhyvinvoinnistaan
  • noudattaa hygieniavaatimuksia
  • työskentelee kestävän kehityksen mukaisesti

Ammatillinen vuorovaikutus

Opiskelija

  • kohtaa asiakkaan ja hänen lähiverkostonsa arvostavasti
  • huomioi oman käyttäytymisensä vaikutukset vuorovaikutustilanteissa
  • on läsnä ja saatavilla osoittaen eri tavoin kiinnostusta asiakasta ja tämän lähiverkostoaan kohtaan
  • havaitsee asiakkaan vuorovaikutusaloitteita ja tapoja ilmaista itseään
  • mukauttaa ilmaisuaan asiakkaan kommunikointitaitoja vastaavaksi
  • kuuntelee, keskustelee ja toimii yhteistyössä asiakkaan ja hänen lähiverkostonsa kanssa
  • hyödyntää puhetta tukevia ja korvaavia kommunikointikeinoja
  • ottaa vuorovaikutustilanteessa huomioon asiakkaan kulttuuriset, uskonnolliset ja eettiset tavat

Työn suunnittelu

Opiskelija

  • huomioi asiakkaiden tarpeet ja tavoitteet
  • huomioi työpaikan päivän kulun
  • suunnittelee päivittäiset työtehtävänsä
  • toimii suunnitelmansa mukaisesti
  • tekee moniammatillista yhteistyötä
  • muuttaa suunnitelmaansa tarpeen mukaan

ASIAKKAAN OHJAAMINEN

Opiskelija

  • huomioi työssään asiakkaan vahvuudet ja mielenkiinnon kohteet
  • huomioi työssään asiakkaan tuen tarpeet
  • huomioi työssään asiakkaan tavoitteet
  • tukee asiakkaan kasvua, kehitystä ja oppimista
  • osoittaa ymmärtävänsä kasvun ja kehityksen riskejä ja suojaavia tekijöitä
  • käyttää voimavaralähtöistä työotetta
  • tukee asiakkaan elämänhallintaa
  • tunnistaa sosiaalisia ongelmia
  • ohjaa asiakasta apuvälineiden ja teknologian käytössä
  • ohjaa palveluiden käytössä
  • Arvioi toimintaansa suhteessa asiakkaan tavoitteisiin

OSALLISUUS

Opiskelija

  • ottaa huomioon asiakkaan näkemykset itseään koskevissa päätöksissä lapsen ja nuoren kehitystä vastaavasti
  • toimii yksityisyyttä kunnioittaen
  • edistää osallistumista ja yhdessä toimimista
  • käyttää alan työmenetelmiä, työvälineitä ja materiaaleja asiakkaan osallisuuden edistämisessä
  • tukee asiakasta sosiaalisessa elämässä ja mielekkäässä vapaa-ajantoiminnassa

PERUSHOITO

Opiskelija

  • ohjaa ja avustaa asiakasta päivittäisissä toiminnoissa
  • ohjaa asiakasta edistämään omaa terveyttään ja toimintakykyään
  • ohjaa infektioiden torjunnassa ja hoidossa
  • toteuttaa turvallisesti asiakkaan perushoitoon liittyvät toimenpiteet
  • valmistaa asiakkaan kuntoutukseen, hoitotoimenpiteisiin ja tutkimuksiin

TERVEYS

Opiskelija

  • osoittaa ymmärtävänsä sairauksien erityispiirteet sekä niiden vaikutukset hoidon tarpeeseen
  • edistää asiakkaan terveyttä ja toimintakykyä asiakkaan tavoitteiden mukaisesti
  • havainnoi säännöllisesti asiakkaan yleisvointia ja terveydentilaa sekä tiedottaa havainnoistaan
  • toteuttaa lääkehoidon oikein ja turvallisesti ottaen huomioon lapsiin ja nuoriin liittyvät erityispiirteet ja lääkkeenantotavat
  • osaa antaa ensiavun
  • osoittaa ymmärtävänsä saattohoidon periaatteet
  • toimii työryhmän jäsenenä saattohoidossa
  • tukee asiakasta ja läheisiä surutyössä

MIELEN HYVINVOINTI

Opiskelija

  • tukee asiakkaan mielenhyvinvointia
  • tunnistaa mielenterveysongelmia ja päihteiden riskikäyttöä ja riippuvuuksia
  • antaa tietoa ja ohjaa tarvittaessa riippuvuus-, mielenterveys- ja päihdepalvelujen piiriin
  • tukee asiakasta erilaisissa kriisitilanteissa

SEKSUAALISUUS

Opiskelija

  • tukee asiakkaan seksuaalisuutta sekä antaa tietoa seksuaali- ja lisääntymisterveydestä sekä parisuhdeasioista
  • huomioi seksuaalisuuden moninaisuuden

YHTEISTYÖ PERHEEN KANSSA

Opiskelija

  • osoittaa ymmärtävänsä perheiden erilaiset elämäntilanteet ja niiden vaikutuksen asiakkaan hyvinvointiin
  • ohjaa vanhempaa tunnistamaan lapsen ja nuoren vahvuuksia ja tuen tarpeita
  • ohjaa vanhempaa tukemaan lapsen kasvua, kehitystä ja oppimista
  • ohjaa vanhempaa huolehtimaan kasvua ja kehitystä tukevasta ympäristöstä
  • tukee vanhemmuutta arjen tilanteissa

KALTOINKOHTELU

Opiskelija

  • huolehtii asiakkaan psyykkisestä, sosiaalisesta ja fyysisestä turvallisuudesta
  • tunnistaa kaltoinkohtelun sekä väkivallan uhan
  • ohjaa avunsaannissa (ja turvallisuuden edistämisessä) yhteistyössä muiden toimijoiden kanssa

Lapsen, nuoren ja perheen terveyden ja hyvinvoinnin edistäminen

Ammattieettisyys ja toimintaa ohjaavan lainsäädännön, määräysten, suositusten ja ohjeiden noudattaminen

Opiskelija

  • noudattaa voimassa olevaa lainsäädäntöä, määräyksiä, suosituksia ja ohjeita
  • noudattaa salassapito­-, vaitiolo­-, tietosuoja-­ ja tietoturvallisuusohjeita
  • toimii vastuullisesti noudattaen alan arvopohjaa ja ammattiinsa kuuluvaa etiikkaa
  • huomioi työssään asiakasturvallisuuden
  • toimii laatusuositusten ja omavalvontamääräysten mukaisesti
  • toimii työsuojelu-­ ja työturvallisuusohjeiden mukaisesti
  • puuttuu havaitsemiinsa epäkohtiin ja tiedottaa niistä esihenkilölle
  • toimii ergonomisesti oikein ja kokonaisvaltaisesti työhyvinvointia edistäen
  • noudattaa hygieniavaatimuksia
  • toimii aseptisten periaatteiden mukaisesti
  • työskentelee taloudellisesti
  • edistää kestävää kehitystä

TYÖN SUUNNITTELU

  • suunnittelee päivittäiset työtehtävänsä asiakkaiden tarpeiden perusteella
  • toimii asiakastyönsuunnitelman mukaisesti

TYÖN TOTEUTUS

  • kohtaa asiakkaan ja läheiset kunnioittavasti  
  • käyttää sanallista ja sanatonta vuorovaikutusta ammatillisesti
  • varmistaa vuorovaikutustilanteissa asiakkaan ymmärtämisen
  • mukauttaa vuorovaikutustaan asiakkaan tilanteen edellyttämällä tavalla
  • käyttää puhetta tukevia ja korvaavia kommunikaatiomenetelmiä
  • käyttää tieto- ja viestintäteknologiaa vuorovaikutustilanteissa
  • tunnistaa asiakkaan voimavaroja ja tarpeita
  • tukee asiakkaan kasvua, kehitystä ja oppimista
  • tukee asiakkaan positiivista mielenterveyttä
  • käyttää alan työmenetelmiä ja -välineitä
  • edistää yhdessä toimimista
  • ohjaa asiakasta ja läheisiä päivittäisissä toiminnoissa sekä päivärytmin ylläpitämisessä  
  • tukee asiakkaan elämänhallintaa
  • tukee asiakasta erilaisissa kriisitilanteissa
  • ohjaa ja avustaa asiakasta asioinnissa ja palveluiden käytössä
  • osoittaa ymmärtävänsä vammojen, kehityshäiriöiden ja oireyhtymien erityispiirteet sekä niiden vaikutukset toimintakyvyn tarpeeseen
  •  
  • osoittaa ymmärtävänsä perheiden erilaiset elämäntilanteet ja niiden vaikutuksen perheen jäsenten hyvinvointiin
  • ohjaa vanhempaa tunnistamaan lapsen ja nuoren vahvuuksia ja tarpeita
  • ohjaa vanhempaa tukemaan lapsen kasvua, kehitystä ja oppimista
  • ohjaa vanhempaa huolehtimaan kasvua ja kehitystä tukevasta ympäristöstä
  • tukee vanhemmuutta
  • käyttää perhetyön menetelmiä
  • käyttää voimavaralähtöistä työotetta
  •  
  • osoittaa ymmärtävänsä kasvun ja kehityksen riskejä ja suojaavia tekijöitä
  • viestii huolta herättävistä asioista?  – huolen puheeksi ottaminen, miten kirjataan ammattitaitovaatimukseksi?
  • keskustelee päihteiden riskikäytöstä sekä riippuvuusongelmista
  • tunnistaa kaltoinkohtelua
  • tunnistaa lasten suojelun tarvetta
  • ennakoi työssään väkivallan uhkaa
  •  
  • tunnistaa asiakkaan hoidon tarpeita
  • tukee asiakkaan hyvinvointia ja terveyttä
  • tarkkailee asiakkaan vointia ja toimintakykyä
  • viestii asiakkaan vointiin liittyvistä havainnoistaan
  • osoittaa ymmärtävänsä sairauksien erityispiirteet sekä niiden vaikutukset hoidon tarpeeseen
  • hoitaa asiakasta hoito-ohjeiden mukaisesti
  •  
  • tukee ja ohjaa asiakasta ja läheisiä sairauden hoitamisessa ja kuntoutumisessa
  • valmistaa asiakasta ja läheisiä tutkimuksiin, toimenpiteisiin ja terapioihin
  • ohjaa infektioiden torjunnassa ja hoidossa
  • turvaa kiireellisen avun saannin
  •  
  • hoitaa vastasyntynyttä
  • tukee ja ohjaa vastasyntyneen perhettä
  • ohjaa imetyksessä
  • ohjaa imeväisikäisen lapsen ravitsemuksessa
  •  
  • ohjaa asiakasta ja läheisiä hyvinvointiteknologian käytössä
  • ohjaa asiakasta ja läheisiä hyvinvointiteknologian huollossa 
  • ohjaa asiakasta ja läheisiä hyvinvointiteknologian hankinnassa
  •  
  • osoittaa ymmärtävänsä saattohoidon periaatteet
  • tukee asiakasta ja läheisiä surutyössä
  • toimii työryhmän jäsenenä saattohoidossa
  •  
  • tekee monialaista yhteistyötä
  • dokumentoi asiakastyötä
  • arvioi asiakastyönsuunnitelman toteutumista
  • LASTEN JA NUORTEN LÄÄKEHOITO: Miten tulee suhteutumaan lääkehoidon kokonaisuuteen? Onko lääkehoito oma tutkinnon osa?
  •  
  • toimii oman vastuualueensa mukaisesti sekä turvallisesti yksikön ja asiakkaan lääkehoitosuunnitelmaa noudattaen
  • käyttää lääketietokantoja, ymmärtää niiden toimintaperiaatteet ja hyödyntää niitä aktiivisesti työssään
  • käsittelee, annostelee ja antaa lääkkeet aseptisesti, virheettömästi ja turvallisesti asiakkaalle
  • ohjaa aktiivisesti asiakasta ja hänen lähiverkostoaan työyksikön ohjeiden mukaisesti sähköisen lääkemääräyksen tulkinnassa, voimassaoloajassa, lääkkeiden käytössä, säilyttämisessä ja hävittämisessä sekä hyödyntää työssään tietoa lasten ja nuorten lääkehoidon erityispiirteistä
  • tietää, tarkkailee ja perustelee lasten sairauksien, infektioiden sekä pitkäaikaissairauksien hoitoon käytettävien lääkkeiden vaikutuksia, haitta- ja sivuvaikutuksia ja huomioi mahdolliset lääkkeiden väärinkäytön ilmiöt sekä tiedottaa niistä työryhmälle.

Webinaarissa 24.3.2022:

  • TYÖN SUUNNITTELU 
  • AMMATILLINEN VUOROVAIKUTUS 
  • PERHEIDEN KANSSA TEHTÄVÄ YHTEISTYÖ
  • ERITYISTÄ TUKEA TARVITSEVAN LAPSEN JA NUOREN KANSSA TYÖSKENTELY– OPPIMISEN TUKI 
  • SAIRAAN LAPSEN JA NUOREN KANSSA TYÖSKENTELY 
  • LASTEN JA NUORTEN LÄÄKEHOITO 
  • LASTENSUOJELUN TOIMINTAPERIAATTEET JA SIJAISHUOLLOSSA TOIMIMINEN 
  • MIELENTERVEYDEN EDISTÄMINEN
  • TYÖPROSESSIN ARVIOINTI

päihdetyö – seksuaalikasvatus- hyväksikäyttö? 

Valinnainen tutkinnon osa? 

  • Vastasyntyneen hoito ja imetysohjaus 

Yrittäjyys? – minne sijoittuu- laaja-alainen pakollinen osaaminen? 

Nykyisten tutkinnon perusteiden mukaan muokatut ammattitaitovaatimukset:

Asiakkaan kohtaaminen/Vuorovaikutus lapsen ja huoltajan kanssa

Opiskelija

  • toimii vuorovaikutuksessa lapsen ja huoltajan kanssa
  • kohtaa arvostavasti lapsen ja huoltajan
  • toimii yhteistyössä lapsen ja huoltajan kanssa
  • on läsnä ja lasten saatavilla
  • välittää myönteistä vuorovaikutusmallia
  • tunnistaa lapsen eleitä ja olemusta sekä mukauttaa ilmaisuaan niiden mukaisesti
  • käyttää puhetta tukevia ja korvaavia kommunikaatiokeinoja ja selkokieltä toistuvissa päivittäisissä tilanteissa
  • toimii perheiden kassa vastuullisesti ja tasavertaisesti
  • huomioi tietoturvan ja salassapidon
  • käyttää tieto- ja viestintäteknologiaa vuorovaikutuksen tukena
  • noudattaa työpaikan ohjeita viestinnästä ja sosiaalisen median käytöstä
  • kohtaa lapset yksilöllisesti
  • ottaa huomioon lapsen mielipiteitä
  • antaa lapselle mahdollisuuksia vaikuttaa itseään koskevissa asioissa

Asiakkaan tarpeiden arviointi

Opiskelija

Työn tavoitteellinen suunnittelu

Opiskelija

  • suunnittelee työtehtävänsä yhteistyössä työryhmän kanssa
  • huomioi lapsiryhmän tarpeet

Työn toteutus

Opiskelija

  • työskentelee varhaiskasvatusta ohjaavien säädösten, määräysten, toimintaperiaatteiden, arvojen ja eettisten periaatteiden mukaan
  • toimii lapsuuden itseisarvon huomioiden
  • suhtautuu lapseen arvostavasti
  • toimii yhdenvertaisuuden ja tasa-arvon periaatteiden mukaan
  • edistää toiminnallaan moninaisuutta kunnioittavaa ilmapiiriä
  • noudattaa tietosuojaa ja salassapitoa
  • huomioi lapsen edun
  • noudattaa lastensuojelulain ilmoitusvelvollisuutta
  • tekee monialaista yhteistyötä
  • toimii oman ammattinsa työkuvan, työyksikön työtehtävien ja vastuualueiden mukaisesti
  • tekee monialaista yhteistyötä työryhmässä
  • toteuttaa pedagogista toimintaa
  • havainnoi lasta ja lapsiryhmää
  • hyödyntää tietoa lapsen kasvusta, kehityksestä ja oppimisesta sekä yksilöllisen tuen tarpeista
  • toimii lapsen varhaiskasvatussuunnitelman ja varhaiskasvatusta ohjaavien suositusten mukaisesti
  • huomioi lasten aloitteita päivittäisessä toiminnassa ja toiminnan suunnittelussa
  • suunnittelee ja toteuttaa lapsen kasvua, kehitystä ja oppimista edistävää toimintaa
  • huolehtii kasvua, kehitystä ja oppimista tukevasta toimintaympäristöstä yhdessä lasten ja työryhmän kanssa
  • edistää osallisuutta varhaiskasvatuksessa
  • edistää lapsen terveyttä, turvallisuutta ja hyvinvointia
  • huolehtii lapsen perustarpeista ja henkilökohtaisesta hygieniasta
  • tukee ja ohjaa arjen taidoissa ja itsestä huolehtimisessa
  • huolehtii mahdollisuudesta lepoon ja auttaa lasta rauhoittumaan
  • huolehtii yhteistyössä työryhmän kanssa päivän rakenteesta
  • ylläpitää kiireetöntä ilmapiiriä
  • huolehtii lapsen turvallisuudesta
  • ohjaa lasta tunnistamaan fyysiseen, psyykkiseen ja sosiaaliseen turvallisuuteen vaikuttavia tekijöitä
  • tarjoaa lapselle riittävästi ravintoa huomioiden ravitsemussuositukset, erityisruokavaliot, uskonnolliset ja eettiset ruokavaliot
  • ohjaa lasta suun terveyden edistämisessä
  • tunnistaa lapsen varhaisen tuen tarpeita ja toimii yksikön ohjeiden mukaan
  • tuntee yleisimmät lastentaudit ja infektiosairaudet, tunnistaa niiden oireet ja ehkäisee infektioiden leviämistä
  • tuntee varhaiskasvatuksen lääkehoitosuunnitelman ja toimii sen mukaisesti
  • käyttää varhaiskasvatuksen työtapoja, -välineitä ja materiaaleja
  • käyttää varhaiskasvatuksen työtapoja, leikkiminen, liikkuminen, tutkiminen sekä taiteellinen kokeminen ja ilmaisu
  • ohjaa lapsia kokeilemaan ja käyttämään varhaiskasvatuksen työtapoja eri kokoisissa ryhmissä sekä itsenäisesti
  • valitsee lapselle soveltuvan työtavan, -välineet ja materiaalit huomioiden lapsen tai lapsiryhmän iän ja kiinnostuksen kohteet, vahvuudet ja tuen tarpeet
  • ohjaa lasta ja lapsiryhmää hyödyntäen tietoa yksilön ja ryhmän ohjaamisesta, ohjausmenetelmistä ja pienryhmätoiminnan mahdollisuuksista
  • edistää osallisuutta ohjatessaan lasta ja lapsiryhmää
  • hyödyntää tietoa vaihtoehtopedagogiikoista
  • ohjaa lasta ja lapsiryhmää teknologian käytössä
  • hyödyntää teknologiaa ohjauksessa
  • ohjaa sukupuolisensitiiviesti lasta kehittämään taitojaan ja tekemään valintojaan
  • kehittää lapsen tunnetaitoja ja yhdessä toimimista
  • ohjaa lasta tunne- ja itsesäätelytaitojen kehittymisessä hyödyntäen tietoa psykososiaalisesta kehityksestä ja mielen hyvinvoinnista
  • tunnistaa lapsen vahvuuksia ja ohjaa lasta niiden tunnistamisessa
  • tukee lapsen myönteisen minäkuvan ja itsetunnon vahvistumista
  • ohjaa lasta toimimaan hyvien tapojen mukaisesti
  • selvittää ristiriitatilanteita
  • tukee lapsen vertaissuhteiden syntymistä ja ryhmässä toimimista
  • tunnistaa ja ehkäisee kiusaamista sekä puuttuu siihen yksikön ohjeiden mukaisesti
  • edistää lapsen kielenkehitystä sekä ajattelu- ja ongelmaratkaisutaitoja
  • tarjoaa mahdollisuuksia kielelliseen ilmaisuun
  • tukee lapsen kielellistä kehitystä hyödyntämällä arkipäivän tilanteita
  • huomioi lapsen kielitaustan
  • hyödyntää oppimisympäristön mahdollisuuksia tukiessaan lapsen kielen kehitystä
  • huomioi toiminnassaan lapsen luontaisen tavan tutkia ja ihmetellä ympäristöään ja kannustaa lasta havaintojen tekemiseen ja ihmettelyyn
  • tukee lapsen matemaattisen ajattelun ja ongelmanratkaisutaitojen kehittymistä hyödyntämällä arkipäivän tilanteita
  • edistää lapsen leikkiä ja liikkumista
  • antaa omaehtoiselle leikille tilaa ja mahdollisuuksia
  • ohjaa leikkiä huomioiden lapsen aloitteet ja kiinnostuksen kohteet
  • huolehtii, että jokaisella lapsella on mahdollisuus osallistua leikkiin
  • tukee leikin kehittymistä hyödyntäen tietoa lapsen tuen tarpeista
  • huolehtii lapsen mahdollisuuksista päivittäiseen omaehtoiseen liikkumiseen sisällä ja ulkona varhaiskasvatuksen liikuntaa ohjaavien suositusten mukaisesti
  • ohjaa lasta ja lapsiryhmää liikkumisessa hyödyntäen erilaisia liikunnan menetelmiä, välineitä ja ympäristöjä
  • edistää lapsen kulttuurista, katsomuksellista ja eettistä ajattelua
  • ylläpitää osaltaan hyväksyvää, turvallista ja moninaisuutta kunnioittavaa toimintaympäristöä
  • hyödyntää toiminnassaan tietoa eri kulttuureista ja katsomuksista
  • ohjaa lasta tutustumaan yleiseen kulttuuriperintöön sekä muihin lapsiryhmässä läsnä oleviin kulttuureihin ja katsomuksiin
  • pohtii lasten kanssa heitä askarruttavia eettisiä kysymyksiä
  • kunnioitta perheiden monimuotoisuutta
  • ylläpitää ja edistää turvallisuutta
  • toimii haastavissa asiakastilanteissa ammatillisesti
  • toimii työyksikön ohjeiden mukaan mahdollisissa väkivalta- ja uhkatilanteissa huolehtien omasta sekä asiakasturvallisuudesta
  • ehkäisee lasten tapaturmia
  • antaa ensiavun
  • toimii hygieniaohjeistuksen mukaisesti

Arviointi

Opiskelija

Asiakkaan kohtaaminen

Opiskelija

  • toimii vuorovaikutuksessa lapsen, nuoren, perheen ja lähiverkoston kanssa
  • kohtaa asiakkaan ja lähiverkoston arvostavasti kunnioittaen asiakkaan yksityisyyttä ja itsemääräämisoikeutta
  • kunnioittaa perheen moninaisuutta
  • toimii haastavissa vuorovaikutustilanteissa ammatillisesti noudattaen työyksikön ohjeita
  • ottaa asiakkaan kanssa puheeksi vaiheita asioita, keskustelee ammatillisesti ja hyödyntää työryhmän tukea ja osaamista
  • käyttää selkokieltä tai puhetta tukevia ja korvaavia kommunikointikeinoja
  • mukauttaa ilmaisuaan asiakkaan kommunikointitaitoja vastaavaksi
  • kohtaa asiakkaan ilman ennalta määriteltyjä sukupuoliodotuksia
  • palvelee asiakkaita suomen kielellä
  • palvelee asiakkaita ruotsin kielellä
  • palvelee asiakkaita yhdellä vieraalla kielellä

Asiakkaan tarpeiden arviointi

Opiskelija

Työn tavoitteellinen suunnittelu

Opiskelija

  • suunnittelee työtään
  • suunnittelee yhteistyössä työryhmän kanssa päivittäiset työtehtävänsä ja aikataulutuksen asiakkaiden tarpeiden ja tilanteiden perusteella

Työn toteutus

Opiskelija

  • työskentelee sosiaali- ja terveysalan työn säädösten, määräysten, arvojen ja lähihoitajan periaatteiden mukaan
  • toimii asiakkaan perus- ja ihmisoikeuksia kunnioittaen ja lapsen oikeuksien sopimuksen mukaan
  • noudattaa kasvatus-, sosiaali- ja terveysalan säädöksiä ja määräyksiä sekä hallinto- ja julkisuuslain periaatteita
  • toimii ammatin arvojen ja lähihoitajan eettisten ohjeiden mukaisesti
  • noudattaa tietosuojaa ja salassapitoa
  • työskentelee omavalvontamääräysten ja laatusuositusten mukaisesti
  • toimii kestävän kehityksen periaatteiden mukaisesti
  • tekee monialaista yhteistyötä
  • tekee työhönsä liittyviä valintoja ja päätöksiä sekä ratkaisee ongelmia työryhmän jäsenenä
  • toimii monialaisessa yhteistyössä
  • noudattaa työpaikan ohjeita viestinnästä ja sosiaalisen median käytöstä
  • suunnittelee toteuttaa ja arvioi asiakkaan terveyttä ja hyvinvointia edistävää työtä
  • tunnistaa asiakkaan hoidon ja tuen tarpeita sekä voimavaroja ja arvioi hoidon ja tuen tarpeen kiireellisyyttä
  • asettaa tavoitteita ja suunnittelee työtä yhdessä asiakkaan kanssa noudattaen työyksikön käytäntöjä
  • toimii asiakastyön suunnitelman mukaisesti ja hyödyntää tietoa hoito-, kuntoutus- ja perhetyön menetelmistä ja välineistä sekä käyttää voimavaraistavaa työotetta
  • havainnoi asiakkaan tilannetta
  • huomioi toiminnassaan asiakkaan voimavaroja ja terveydentilaa
  • Kirjaa ja dokumentoi asiakastyötä työyksikön ohjeiden ja lainsäädännön mukaisesti
  • arvioi suunnitelman toteutumista työyksikön ohjeiden mukaisesti
  • ohjaa ja tukee lapsen ja nuoren kasvua, kehitystä ja oppimista sekä vanhemmuutta käyttäen alan työmenetelmiä, -välineitä ja materiaaleja
  • tukee lapsen ja nuoren kasvua, kehitystä ja oppimista iän mukaisesti
  • ottaa huomioon perheiden erilaiset elämäntilanteet ja ymmärtää niiden vaikutuksia perheen jäsenten hyvinvointiin
  • tunnistaa kasvun ja kehityksen riskejä ja suojaavia tekijöitä
  • tietää varhaisen puuttumisen, ehkäisevän ja lapsi- ja perhekohtaisen lastensuojelun periaatteet ja toimii niiden mukaisesti
  • ohjaa vanhempaa tunnistamaan eri-ikäisen lapsen aloitteita ja vastaamaan niihin
  • ohjaa vanhempaa tunnistamaan lapsen ja nuoren tarpeita, huolehtimaan hoidosta sekä toimimaan ja kokemaan yhdessä lapsensa kanssa
  • hoitaa vastasyntynyttä sekä tukee vastasyntyneen perhettä huomioiden perheen tarpeita
  • ohjaa perhettä imetyksessä ja imeväisikäisen lapsen ravitsemuksessa ???
  • huolehtii turvallisesta sekä kasvua ja kehitystä tukevasta ympäristöstä
  • tunnistaa mielenterveysongelmia ja niiden vaikutuksia toimintakykyyn ja voimavaroihin sekä tukee asiakkaan positiivista mielenterveyttä
  • tunnistaa päihteiden riskikäytön sekä riippuvuusongelmat ja keskustelee niistä asiakkaan kanssa
  • tukee ja ohjaa asiakasta ja perhettä arjessa selviytymisessä hyödyntäen tietoa mielenterveydestä, päihde- ja riippuvuusongelmista sekä niiden hoidosta ja kuntoutuksesta
  • tukee asiakasta kriisitilanteissa
  • tunnistaa perhe- ja lähisuhdeväkivaltaa ja kaltoinkohtelua
  • ottaa työssään huomioon väkivallan uhan
  • huolehtii lapsen turvallisuudesta
  • tunnistaa lapsen suojelun tarvetta ja tekee tarvittaessa lastensuojelulain ja sosiaalihuollon mukaisen ilmoituksen
  • ohjaa ja avustaa arkipäivän toiminnoissa käyttäen alan työmenetelmiä, -välineitä ja materiaaleja
  • hoitaa lasta ja ohjaa nuorta ja perhettä päivittäisissä toiminnoissa sekä päivärytmin ylläpitämisessä
  • ohjaa asiakasta terveellisessä ravitsemuksessa huomioiden ravitsemussuositukset, erityisruokavaliot, ruokakulttuurin ja tavat
  • ohjaa ja avustaa ruoan hankinnassa ja valmistuksessa
  • ohjaa ja avustaa kodinhoidossa huomioiden asiakkaan tarpeet, toiveet ja tottumukset
  • ohjaa ja avustaa asiakaslähtöisesti asioinnissa ja palvelujen käytössä
  • huomioi ohjaamisessa kestävän kehityksen ja taloudellisuuden
  • ohjaa ja avustaa tukea tarvitsevaa lasta, nuorta ja perhettä käyttäen alan työmenetelmiä, -välineitä ja materiaaleja
  • arvioi ja seuraa lapsen ja nuoren vointia, viestii havainnoistaan työyksikön ohjeiden mukaisesti
  • turvaa kiireellisen avun saannin
  • ohjaa ja avustaa päivittäisissä toiminnoissa hyödyntäen tietoa sairauksista, vammoista, kehityshäiriöistä ja oireyhtymistä sekä niiden vaikutuksesta toimintakykyyn
  • hoitaa lasta ja nuorta hoito- ohjeiden mukaisesti käyttäen työssään näyttöön perustuvaa tietoa lasten sairauksista, pitkäaikaissairauksista, infektioista ja niiden hoidosta
  • toimii lapsen ja nuoren kokonaiskuntoutuksen tavoitteiden mukaisesti lähihoitajan vastuualueella yhteistyössä vanhempien kanssa
  • valmistaa lasta ja perhettä tutkimuksiin, toimenpiteisiin ja terapioihin
  • ehkäisee infelktioiden leviämistä sekä ohjaa lasta ja perhettä infektiosairauksien torjunnassa ja hoitamisessa
  • tukee ja ohjaa lasta ja perhettä lapsen sairauden hoitamisessa ja kuntoutumisessa
  • hyödyntää apuvälineitä ja teknologian mahdollisuuksia työssään ja ohjaa niiden käytössä, huollossa ja hankinnassa
  • tukee lasta ja perhettä surutyössä
  • toimii työryhmän jäsenenä saattohoidossa
  • lääkehoito
  • toimii oman vastuualueensa mukaisesti sekä turvallisesti yksikön ja asiakkaan lääkehoitosuunnitelmaa noudattaen
  • tietää yleisimpien lääketietokantojen toimintaperiaatteet ja hyödyntää niitä työssään
  • käsittelee, annostelee ja antaa lääkkeet aseptisesti, virheettömästi ja turvallisesti asiakkaalle
  • tekee virheettömästi annoslaskut sekä yksikkömuunnokset
  • ohjaa asiakasta ja hänen lähiverkostoaan työyksikön ohjeiden mukaisesti sähköisen lääkemääräyksen tulkinnassa, voimassaoloajassa, lääkkeiden käytössä, säilyttämisessä ja hävittämisessä sekä hyödyntää työssään tietoa lasten ja nuorten lääkehoidon erityispiirteistä
  • tietää ja tarkkailee lasten sairauksien, infektioiden sekä pitkäaikaissairauksien hoitoon käytettävien lääkkeiden vaikutuksia, haitta- ja sivuvaikutuksia sekä huomoi mahdolliset lääkkeiden väärinkäytön ilmiöt ja tiedottaa niistä työryhmälle

Arviointi

Opiskelija