Hyvinvoinnin ja toimintakyvyn edistäminen    

    Ammattieettisyys ja lainsäädännön, määräysten ja ohjeiden noudattaminen

   Opiskelija    

  • toimii ammattieettisten periaatteiden mukaisesti 
  • noudattaa lainsäädäntöä, määräyksiä ja suosituksia
  • noudattaa itsemääräämisoikeutta 
  • noudattaa salassapito- ja vaitiolovelvollisuutta 
  • noudattaa tietosuoja- ja tietoturvallisuusohjeita 
  • toimii sosiaali- ja terveydenhuollon ohjaus-, yhteydenotto- ja ilmoitusvelvollisuuden mukaisesti 
  • toimii laatusuositusten ja omavalvontamääräysten mukaisesti 
  • työskentelee työpaikan turvallisuussuunnitelman mukaisesti 

  Työyhteisössä toimiminen   

  Opiskelija   

  • noudattaa työyhteisön aikatauluja, ohjeita ja sopimuksia
  • kuuntelee, keskustelee ja toimii yhteistyössä työyhteisön jäsenten kanssa 
  • toimii tasa-arvoisesti ja yhdenvertaisesti
  • toimii osana moniammatillista työryhmää 
  •  käyttää tietoa työkykyä edistävistä tekijöistä
  • työskentelee ergonomisten periaatteiden mukaisesti  
  • toimii hygieniavaatimusten ja aseptisten periaatteiden mukaisesti    
  • varmistaa asiakasturvallisuuden   
  • puuttuu kiusaamiseen, häirintään, syrjintään ja väkivaltaan työyksikön ohjeiden           mukaisesti
  • tunnistaa perhe- ja lähisuhdeväkivallan uhkan ja kaltoinkohtelun ja ottaa sen puheeksi työryhmässä   
  • työskentelee kestävän kehityksen periaatteiden mukaisesti  
  • käyttää työyksikön digitaalista teknologiaa
  • toimii ensiaputilanteissa   

  Ammatillinen vuorovaikutus    

  Opiskelija   

  • kohtaa asiakkaan ja hänen lähiverkostonsa arvostavasti   
  • kuuntelee asiakasta ja käyttää selkeää kieltä   
  • mukauttaa ilmaisuaan asiakkaan kommunikointitaitoja vastaavaksi   
  • vahvistaa asiakkaan vuorovaikutusaloitteita ja tapoja ilmaista itseään   
  •  käyttää puhetta tukevia ja korvaavia kommunikointikeinoja   
  • käyttää kosketusta vuorovaikutuksen tukena   
  • käyttää tietoa asiakkaan kulttuurista, kielestä ja katsomuksesta   
  • keskustelee ja toimii yhteistyössä asiakkaan ja hänen lähiverkostonsa kanssa   

  Työn suunnittelu 

Opiskelija 

  • tunnistaa asiakkaan palveluohjausprosessin 
  • käyttää tietoa asiakkaan sosiaali- ja terveyspalveluista, etuuksista sekä kolmannen sektorin palveluista 
  • osoittaa ymmärtävänsä hoito- ja palvelusuunnitelman merkityksen asiakkaan hoidossa ja palveluissa 
  • käyttää asiakkaan hoito- ja palvelusuunnitelmaa oman työn suunnittelussa 
  • suunnittelee työtehtävät asiakkaiden tarpeiden mukaan
  • suunnittelee päivittäiset työtehtävät ottaen huomioon työpaikan päivittäisen ja viikoittaisen suunnitelman  
  • käyttää työyhteisön asiakastietojärjestelmiä 

Toimintakyvyn tukeminen

Opiskelija 

  • arvioi asiakkaan toimintakykyä 
  • käyttää toimintakyvyn mittareita 
  • tunnistaa asiakkaan voimavarat ja avun tarpeet 
  • käyttää terveys- ja hyvinvointiteknologiaa työssään  
  • ohjaa asiakasta apuvälineiden käytössä 
  • ohjaa asiakasta terveys- ja hyvinvointiteknologian käytössä 
  • ohjaa ja tukee asiakasta perusliikkumisessa 
  • ohjaa ja tukee asiakasta siirtymisissä

Päivittäisissä toiminnoissa ohjaaminen

  • tukee asiakkaan seksuaalisuutta ja sukupuolisuutta 
  • ohjaa ja auttaa asiakasta peseytymisessä ja pukeutumisessa 
  • tarkkailee ja tunnistaa asiakkaan ihon ja jalkojen hoitoon liittyviä ongelmia
  • ohjaa ja auttaa asiakasta ihon ja jalkojen hoidossa 
  • tarkkailee ja tunnistaa asiakkaan suuhun liittyviä ongelmia
  • ohjaa ja auttaa asiakasta suun hoidossa
  • käyttää tietoa erityisruokavalioista 
  • tarkkailee asiakkaan ravitsemusta   
  • tarkkailee ja tunnistaa asiakkaan eritystoimintaan liittyviä ongelmia
  • ohjaa ja auttaa asiakasta eritystoimintaan liittyvissä ongelmissa
  • ohjaa asiakasta sosiaaliseen toimintaan ja tarjoaa osallistumisen mahdollisuuksia 
  • hyödyntää kulttuuria terveyden ja hyvinvoinnin ylläpitämisessä 
  • tarkkailee ja tunnistaa asiakkaan unen ja levon tarvetta
  • ohjaa ja auttaa asiakasta uneen ja lepoon liittyvissä ongelmissa

Kansantaudit ja asiakkaan hoitotyö

Opiskelija 

  • käyttää työssään tietoa elimistön rakenteesta ja toiminnasta 
  • käyttää työssään tietoa kansantaudeista
  •  käyttää työssään tietoa kansantautien aiheuttamista muutoksista elimistön normaaliin toimintaan  
  • käyttää työssään tietoa kansantautien riskitekijöistä 
  • motivoi asiakasta omahoitoon
  • motivoi asiakasta terveysliikuntaan sekä elämäntapamuutoksiin 
  • tukee asiakkaan mielen hyvinvointia 
  • kannustaa asiakasta päihteettömyyteen 
  • havainnoi asiakkaan elintoimintoja ja kansantautien aiheuttamia oireita 
  • tunnistaa asiakkaan oireita ja elintoimintojen muutoksia 
  • käyttää erilaisia mittausmenetelmiä elintoimintojen tarkkailussa 
  • tulkitsee mittaustulokset ja toimii tulosten vaatimalla tavalla 
  • käyttää näyttöön perustuvia hoitotyön menetelmiä 
  • toteuttaa asiakkaan kansantautien lääkkeetöntä hoitoa ja lääkehoitoa 
  • havainnoi asiakkaan kipua 
  • arvioi asiakkaan kivun voimakkuutta
  • käyttää lääkkeettömiä ja lääkkeellisiä kivunlievitysmenetelmiä  
  • käyttää työssään tietoa elämän loppuvaiheen hoidon periaatteista 

Työn arviointi 

Opiskelija 

  • tiedottaa asiakkaan terveyteen ja hyvinvointiin sekä toimintakykyyn liittyvistä havainnoista 
  • dokumentoi asiakkaan terveyteen ja hyvinvointiin sekä toimintakykyyn liittyviä havaintoja   
  • arvioi asiakkaan hoito- ja palvelusuunnitelman toteutumista