Lapsen ja nuoren mielenterveystaitojen edistäminen
Työn suunnittelu ja arviointi
- osoittaa ymmärtävänsä lapsen tai nuoren kasvuun ja kehitykseen liittyviä riski- ja suojaavia tekijöitä
- suunnittelee työtehtävät lapsen tai nuoren yksilöllisten tarpeiden mukaisesti
- suunnittelee mielenterveystaitoja edistävää toimintaa yhdessä lasten tai nuorten sekä työryhmän kanssa
- käyttää työssään tietoa lasten, nuorten ja perheiden palveluista
- osoittaa ymmärtävänsä lastensuojelun mahdollisuudet yksilön ja perheen tukemisessa
- dokumentoi ja tiedottaa lainsäädännön ja työyksikön ohjeiden mukaisesti
- arvioi toiminnan toteutumista yhdessä lapsen tai nuoren ja työryhmän kanssa
- arvioi asiakaskohtaisen suunnitelman toteutumista
Vuorovaikutus lasten, nuorten ja heidän läheistensä kanssa
- kohtaa lapsen tai nuoren ja hänen läheisensä arvostavasti
- toimii huomioiden lasten, nuorten ja perheiden moninaisuuden ja erilaiset elämäntilanteet
- mukauttaa vuorovaikutustaan lapsen tai nuoren kehitysvaihetta vastaavaksi
- kannustaa lasta tai nuorta vuorovaikutukseen
- toimii haastavissa tilanteissa ammatillisesti osana työryhmää
Lapsen ja nuoren mielenterveystaitoja edistävä toiminta
- toimii asiakassuunnitelman mukaisesti
- tukee lapsen tai nuoren ryhmään osallistumista
- tukee ja vahvistaa lapsen tai nuoren myönteistä käsitystä itsestään
- käyttää toiminnallisia menetelmiä
- käyttää tietoa lasten ja nuorten mielenterveys-, päihde ja riippuvuushäiriöistä
Itsestä huolehtimisen taitojen vahvistaminen
- ohjaa lasta tai nuorta päivittäiseen liikkumiseen
- tukee lasta tai nuorta huolehtimaan riittävästä levosta, unesta ja rauhoittumisesta
- ohjaa lasta tai nuorta hyvinvointia tukevassa ravitsemuksessa
- ohjaa rauhalliseen ruokailuun ja yhdessä syömiseen
- ohjaa lasta, nuorta tai huoltajaa huolehtimaan säännöllisestä päivärytmistä ja rutiineista
- ohjaa lasta tai nuorta vahvistamaan turvataitojaan