Lapsen ja nuoren mielenterveystaitojen edistäminen

Työn suunnittelu ja arviointi

  • osoittaa ymmärtävänsä lapsen tai nuoren kasvuun ja kehitykseen liittyviä riski- ja suojaavia tekijöitä 
  • suunnittelee työtehtävät lapsen tai nuoren yksilöllisten tarpeiden mukaisesti 
  • suunnittelee mielenterveystaitoja edistävää toimintaa yhdessä lasten tai nuorten sekä työryhmän kanssa
  • käyttää työssään tietoa lasten, nuorten ja perheiden palveluista
  • osoittaa ymmärtävänsä lastensuojelun mahdollisuudet yksilön ja perheen tukemisessa
  • dokumentoi ja tiedottaa lainsäädännön ja työyksikön ohjeiden mukaisesti
  • arvioi toiminnan toteutumista yhdessä lapsen tai nuoren ja työryhmän kanssa 
  • arvioi asiakaskohtaisen suunnitelman toteutumista

Vuorovaikutus lasten, nuorten ja heidän läheistensä kanssa

  • kohtaa lapsen tai nuoren ja hänen läheisensä arvostavasti
  • toimii huomioiden lasten, nuorten ja perheiden moninaisuuden ja erilaiset elämäntilanteet 
  • mukauttaa vuorovaikutustaan lapsen tai nuoren kehitysvaihetta vastaavaksi 
  • kannustaa lasta tai nuorta vuorovaikutukseen
  • toimii haastavissa tilanteissa ammatillisesti osana työryhmää

Lapsen ja nuoren mielenterveystaitoja edistävä toiminta

  • toimii asiakassuunnitelman mukaisesti
  • tukee lapsen tai nuoren ryhmään osallistumista 
  • tukee ja vahvistaa lapsen tai nuoren myönteistä käsitystä itsestään
  • käyttää toiminnallisia menetelmiä  
  • käyttää tietoa lasten ja nuorten mielenterveys-, päihde ja riippuvuushäiriöistä 

Itsestä huolehtimisen taitojen vahvistaminen

  • ohjaa lasta tai nuorta päivittäiseen liikkumiseen 
  • tukee lasta tai nuorta huolehtimaan riittävästä levosta, unesta ja rauhoittumisesta 
  • ohjaa lasta tai nuorta hyvinvointia tukevassa ravitsemuksessa
  • ohjaa rauhalliseen ruokailuun ja yhdessä syömiseen
  • ohjaa lasta, nuorta tai huoltajaa huolehtimaan säännöllisestä päivärytmistä ja rutiineista 
  • ohjaa lasta tai nuorta vahvistamaan turvataitojaan